Over Hamupro CD DVD CDR/DVDR Overige Media Vormgeving Stemra
Downloads Nieuws Links Offerte Aanvraag Vacatures Vakantie Contact

NIEUWS
'Thuiskopie wil miljoenenheffing op smartphones en tablets'
20-07-2012
Tot nu toe is er alleen een thuiskopieheffing op blanco cd- en dvd-schijfjes. Uit de eerste nieuwe onderhandelingsronde bij overlegorgaan SONT blijkt dat stichting de Thuiskopie de huidige heffingen aanzienlijk wil uitbreiden, zowel qua vergoedingen als het aantal 'heffingsplichtige' dragers.

In totaal heeft de Thuiskopie de vergoedingen voor 2013 beraamd op zo'n 60 miljoen euro, bevestigen verschillende bronnen tegenover Webwereld.

Schade
Er moeten heffingen komen op onder meer smartphones, tablets, laptops, pc's en losse geheugenkaartjes. De hardwaremakers vinden dit bedrag echter uit de lucht gegrepen. Zij hebben daarom consultancybureau Price Waterhouse Coopers (PWC) opdracht gegeven om de daadwerkelijke schade door thuiskopiëren te onderzoeken.

De discussie rondom de heffingen speelt al jaren. De opbrengst van de schijfjesheffing is de afgelopen jaren gestaag terug gelopen. Zo kreeg stichting de Thuiskopie in 2005 nog zo'n 26 miljoen euro binnen, in 2011 was dat teruggelopen tot 9 miljoen euro.

In de herfst komt staatssecretaris Fred Teeven met een definitieve beslissing, maar eerst wordt er nog vergaderd in het overlegorgaan de SONT.  Dinsdag zullen voor het eerst in meer dan zeven jaar alle belanghebbenden aanschuiven.

Buma/Stemra lanceert airplayclaim.nl

10 april 2012
Buma/Stemra lanceert vandaag de website airplayclaim.nl. Op deze site is het voor bij Buma/Stemra aangesloten componisten, tekstschrijvers en uitgevers mogelijk om muziek te claimen die niet meteen herkend is nadat deze op radio of tv is gebruikt. Op deze manier streeft Buma/Stemra naar een honderd procent identificatie van uitgezonden muziek, waardoor nog efficiënter kan worden uitgekeerd aan diezelfde componisten, tekstdichters en muziekuitgevers.
Buma/Stemra maakt voor het herkennen van muziek op radio en tv gebruik van het fingerprint systeem. Het herkenningspercentage ligt bij deze technologie zeer hoog, maar een klein percentage muziek wordt nog niet herkend. Dit kan bijvoorbeeld muziek zijn die door een componist of tekstschrijver nog niet is aangemeld bij Buma/Stemra of waarvoor nog geen soundfile is aangeleverd.
De componist of tekstschrijver kan de muziek via airplayclaim.nl beluisteren en direct claimen. Hiervoor moet hij of zij o.a. zijn soundfile uploaden. Deze claim wordt vervolgens onderzocht. Als de match klopt, kan de vergoeding voor het gebruik van de muziek alsnog worden uitgekeerd.
Buma/Stemra reserveert de uitkeringen voor niet geïdentificeerde werken drie jaar. Pas als het werk na die drie jaar nog niet is geclaimd, wordt de auteursvergoeding verdeeld onder alle Buma-leden. Met het lanceren van airplayclaim.nl gaat Buma/Stemra ervan uit dat de hoeveelheid niet geclaimde werken afneemt, wat weer betekent dat meer gelden een-op-een aan de auteurs en muziekuitgevers worden uitgekeerd.
Airplayclaim.nl is onderdeel van het voortdurende streven van Buma/Stemra om de service naar haar leden te optimaliseren en moderniseren.
Over Buma/Stemra
Buma/Stemra is de auteursrechtenorganisatie van muziekauteurs en muziekuitgevers in Nederland en vertegenwoordigt de belangen van haar leden wereldwijd. Muziekauteurs die de exploitatie van hun muziekauteursrecht aan Buma/Stemra overdragen, kunnen rekenen op een maximale uitkering van rechtengelden, hoge kwaliteit dienstverlening en uitgebreide informatievoorziening over de laatste ontwikkelingen in de muziekwereld en het auteursrecht. Buma/Stemra promoot Nederlandse muziek ook als internationaal product door het organiseren, financieren en sponsoren van talrijke muziekevenementen door Buma Cultuur

Buma/Stemra sluit overeenkomst met Apple over iTunes Match

10 januari 2012
De onderhandelingen tussen Auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra en Apple over een licentie voor iTunes Match zijn afgerond. De contracten zijn getekend.
Buma/Stemra heeft inmiddels meer dan 50 legale online aanbieders gelicenseerd en zet zich in voor de verdere ontwikkeling van de legale online markt tegen condities die optimaal zijn voor de bij Buma/Stemra aangesloten componisten, tekstdichters en uitgevers.
Buma/Stemra is de auteursrechtenorganisatie van muziekauteurs en muziekuitgevers in Nederland en vertegenwoordigt de belangen van haar leden wereldwijd. Muziekauteurs die de exploitatie van hun muziekauteursrecht aan Buma/Stemra overdragen, kunnen rekenen op een maximale uitkering van rechtengelden tegen minimale kosten, hoge kwaliteit dienstverlening en uitgebreide informatievoorziening over de laatste ontwikkelingen in de muziekwereld en het auteursrecht. Buma/Stemra promoot Nederlandse muziek ook als internationaal product door het organiseren, financieren en sponsoren van talrijke muziekevenementen door Buma Cultuur.

Politiek wil gratis muziek
30 november 2011
Organisaties als carnavalsverenigingen en bejaardenhuizen moeten muziek kunnen afsprelen zonder een rekening te betalen aan auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra. Die mening wordt gedeeld door enkele partijen in de Tweede Kamer.

Volgens onder meer CDA en GroenLinks moet Buma/Stemra zich vooral bezighouden met cafés en winkelcentra die muziek laten horen. Volgens GroenLinks-Kamerlid Mariko Peters zou een crèche bijvoorbeeld niet hoeven e betalen voor 'een Dick Bruna aan de muur'. Zij vindt het ook niet meer van deze tijd dat royalty's per download of verkocht boek worden vergoed omdat gebruik op internet niet meer is bij te houden. Daarom vindt Peters dat er snel nieuwe regels moeten komen die de positie van auteurs en musici tegenover uitgevers, omroepen en platenmaatschappijen versterken.

Europees Hof: thuiskopieheffing ook op blanco media uit buitenland

16 juni 2011
De Nederlandse thuiskopieheffing op cdr's en dvdr's, die wordt geïnd door Stichting de Thuiskopie, moet worden betaald door alle leveranciers die vanuit Europese lidstaten opereren. Dat heeft het Europees Hof in een procedure geoordeeld.

Volgens het Europees Hof speelt de oorsprong van de blanco media geen rol bij de wettelijke verplichting om de vergoeding af te dragen aan Stichting de Thuiskopie. Ook heeft een land het recht om de heffingen direct op te leggen aan bedrijven die vanuit het buitenland opereren.

De Hoge Raad had gevraagd om een uitspraak van het Europees Hof, nadat Stichting de Thuiskopie na een verloren hoger beroep in een zaak tegen Opus in cassatie was gegaan. Opus heeft tot nu toe altijd geweigerd om heffingen aan Stichting de Thuiskopie af te dragen, waarop de stichting in 2005 een rechtszaak begon tegen de Duitse webwinkel.

De uitspraak kan tot gevolg hebben dat bedrijven zoals het Duitse Opus thuiskopievergoedingen moeten gaan afdragen voor klanten die vanuit Nederland bestellingen voor blanco media plaatsen. Media, zoals beschrijfbare cd's en dvd's, zijn in buitenlandse webwinkels aanmerkelijk goedkoper dan de opslagmedia die in Nederlandse winkels worden aangeboden.

Digipak
i-create
15 april 2010

Maak nu je eigen CD/DVD verpakking met i-create, een professionele verpakking met een geheel persoonlijke tint. Eindelijk weer eens iets anders dan de standaard jewelcases.
De digipak i-create is verkrijgbaar per 10 exemplaren in de kleuren wit, zwart mat en in een bruine recycled look (Kraftliner)
i-create is uitermate geschikt voor de kleinere oplagen denkende bijvoorbeeld aan promo's, visitekaartjes, special en limited edtions, eigenlijk biedt deze nieuwe digipak gewoon oneindig veel mogelijkheden.
Nieuwsgierig? Bel 0343-591637 of 0654-301292.

De YouTube Tax van Buma Stemra
7 oktober 2009

Buma Stemra heeft vanmiddag een persconferentie gegeven over zijn voorgenomen YouTube-tax. Elke Nederlandse website die vanaf 1 januari 2010 filmpjes met auteursrechtbeschermde muziek heeft geëmbed, moet daarvoor gaan lappen.  Het protest neemt nu als een sneeuwbal toe. Verschillende partijen stellen kamervragen, steeds meer muzikanten willen zich distantiëren van de draconische maatregel en vanavond is er een groot item in het NOS Journaal over de tax die heel internet in Nederland kapot kan maken.
Wie dagelijks één filmpje plaatst, betaalt op jaarbasis 7908 euro. Het jaar daarna gaat het om het dubbele bedrag, namelijk van alle filmpjes van het lopende en het voorbije jaar. De tax geldt voor een blog als deze, maar ook voor online community’s als Hyves, individuele websites, websites van poppodia en nieuwsmakende websites als bijvoorbeeld die van RTL Nieuws. Ook een tv-programma als Idols moet straks diep in de buidel tasten, als alle optredens van de kandidaten online worden geplaatst.
Met name de social community’s kunnen failliet gaan. Neem Hyves. Dat heeft meer dan 5 miljoen leden en je mag aannemen dat die gemiddeld minstens één filmpje op hun profiel hebben staan. De rekening die daar straks op jaarbasis binnenkomt, zal dan meer dan 90 miljoen euro beslaan.
Wie op Twitter de commentaren van de aanwezige journalisten heeft gevolgd tijdens de persconferentie, zal vooral opmerkingen tegenkomen als ‘niet van deze tijd’, ‘dinosaurus’ en ‘jaren 90-mentaliteit’. Buma Stemra heeft gezegd dat het handelt in opdracht van zijn leden (onder andere muzikanten en andere auteursrechthebbenden) en vanuit die hoek geen klachten te hebben ontvangen.
Die klachten zijn misschien nog niet schriftelijk ingediend – of de logge monopolist heeft die brieven pas over zes maanden in behandeling (zoals gebruikelijk – maar het protest is er wel degelijk. The Gasoline Brothers roepen op tot een gecombineerd protest. Verder laten BN’ers actief in de muziekwereld, zoals Henkjan Smits en Coen Swijnenberg, duidelijk hun ongenoegen blijken over de maatregel. Ook Rigby en Sandy Dane sluiten zich aan bij de bloggers.
In het NOS Journaal vanavond een groot item over de voorgenomen maatregel. Met dat item zullen dus ook zo’n 2 miljoen Nederlanders worden bereikt. Die hopelijk de petitie zullen ondertekenen of zich aansluiten bij een andere actie.
Hopelijk leidt dat item ook tot meer protest in de Tweede Kamer. Het CDA heeft al kamervragen gesteld, ook GroenLinks en de SP keuren het beleid van monopolist Buma Stemra af. Daarmee heb je al een kamermeerderheid te pakken. Want naast de aangesloten leden lijkt het me, dat de politiek ook wel een stokje kan steken voor deze YouTube-tax.

Byato is alternatief voor Buma|Stemra en SENA
vrijdag 28 augustus 2009

Het Hilversumse bedrijf Byato komt met een muzieksysteem voor horeca en winkels met louter rechtenvrije muziek.

Dit schrijft de Telegraaf. Byato moet een alternatief bieden voor de gehate heffingen op het draaien van liedjes. Volgens de Hilversumse initiatiefnemers zijn horeca-exploitanten en winkeliers daardoor niet meer afhankelijk van organisaties als Buma/Stemra en SENA.

Zelfgecomponeerd
Het gaat om zelfgecomponeerde achtergrondmuziek die niet onder de heffingen valt, zo stelt Byato. Volgens Koninklijk Horeca Nederland (KHN) is er al lange tijd vraag naar zoiets.

Deelnemers krijgen een afdrachtvrij aanbod van muziek dat maandelijks met 150 tot 200 nieuwe liedjes wordt aangevuld, voor maximaal 250 euro per jaar. Voor het aanhebben van een radiomuziekzender in een café van doorsnee grootte is de uitbater al gauw twee keer zoveel kwijt.

Controleren
De rechtenorganisatie SENA, die geld int namens musici, kondigt nu al aan het muziekaanbod van Byato streng te zullen controleren. Maar volgens advocaat mr. Maarten Leopold zijn alle juridische aspecten volledig afgedekt.

Rekening
Nu is het nog zo dat winkeliers onherroepelijk een rekening van Buma/Stemra en SENA op de mat krijgen zo gauw ze een deuntje aanzetten. Afhankelijk van de omvang van het bedrijf kan dat in totaal meer dan duizend euro per jaar kosten.

Bureaucratie
Daarnaast wordt ook de bureaucratie hieromtrent gehekeld. Mocht Byato de oplossing hebben gevonden, dan zou dat volgens KHN zeker aan een grote vraag voldoen.

"Maar de scepsis is groot nadat een soortgelijk initiatief enkele jaren geleden stuk liep toen er onder de afdrachtvrije nummers toch liedjes zaten waarvoor wel heffing gold. Op dat moment moet je namelijk alsnog het volle pond betalen", zegt woordvoerder Joris Prinssen.

Garantie
Volgens Byato-directeur Leon van Houwelingen kan er niets misgaan. "Niet voor niets hebben we dit samen met een gespecialiseerde advocaat opgezet. Wij geven garantie dat het afdrachtvrij is", aldus Van Houewelingen in de Telegraaf.

Kredietcrisis bij Buma Stemra 15 miljoen aan verkeerde beleggingen: Auteurs de dupe

(16 juni 2009)

Er is kredietcrisis bij Buma/Stemra. De auteursrechten organisatie die de belangen behartigt van tekstschrijvers/componisten en muziekuitgevers in Nederland, heeft vorig jaar 15 miljoen euro verloren door verkeerde beleggingen.

Dit blijkt uit het jaarverslag van de organisatie. Buma/Stemra gaat het verlies nu compenseren door auteurs minder geld te geven dan ze recht op hebben.

Componist/tekstschrijver Edwin van Hoevelaak heeft inmiddels in diverse media aangegeven not amused te zijn. De liedjesman die o.a. schreef voor Tatjana en Jeroen van der Boom denkt duizenden euro’s mis te lopen.

De auteurs zullen ruim 10% minder geld ontvangen dan ze recht op hebben.

BTW akkoord: meer 6% categoriën
(april 2009)

De Europese landen hebben tijdens de Ecofinvergadering besloten dat arbeidsintensieve beroepen zoals kappers, schilders, fietsenmakers en schoenmakers nu structureel onder het lage btw-tarief van zes procent vallen. Op verzoek van Nederland en Zweden vallen nu ook digitale gegevensdragers onder het lage tarief. Dat betekent dat bijvoorbeeld een studieboek met daarin een CD-Rom of een cursus op DVD alle tegen zes procent kunnen worden belast. Het verlaagd tarief mag ook worden toegepast op onderhoudskosten op huizen. Dit geldt voortaan voor alle woningen, dus niet alleen voor woningen van 15 jaar of ouder.
Het kabinet moet nog bekijken of en hoe de nieuwe maatregelen uitgevoerd kunnen worden.

Platenverkoop in de lift
(september 2008)

In sommige landen lijkt 'vinyl' bezig aan een comeback. Waar cd-verkopen dalen, nemen die van de aloude zwarte langspeelplaat toe. In Nederland is het plaatje onduidelijk.
Dat blijkt uit cijfers van de internationale handelsorganisatie van de platenmaatschappijen, IFPI.

De wereldwijde verkoop verdubbelde in 2007, vergeleken met het jaar daarvoor, van drie miljoen naar zes miljoen. De cd-verkoop daalde met 12 procent.
Een relativering is daarbij wel op zijn plaats. Het aantal verkochte aantal platen valt in het niet bij de totale cd-verkopen. In 2007 werden in Nederland alleen al 19 miljoen cd's verkocht.

Maar platen zijn wel populair. Dat blijkt ook uit de fors gestegen verkopen van platenspelers, die in 2007 met 80 procent steeg vergeleken met 2006, aldus cijfers van de internationale Consumer Electronics Association.
De reden zou zijn dat juist jongeren weer iets tastbaars voor hun geld willen hebben. Ook is de geluidskwaliteit beter.

Veel jongere mensen zijn het kopen van cd's al niet eens meer gewend; ze downloaden hun muziek via bijvoorbeeld iTunes. Dit zijn doorgaans mp3-bestanden, die - hoewel niet slecht - toch een mindere muziekkwaliteit bieden dan bijvoorbeeld een plaat.
Een mp3'tje van 192 kbps biedt toch minder ruimte voor kwaliteit dan een volle vinylplaat.

Een audiobestand op een cd ook, maar daar steeds meer artiesten speciale versies van hun muziek uitbrengen en qua ontwerp van de platenhoes doorgaans flink uitpakken, krijgt de vinylplaat steeds meer de uitstraling van een collectors item.
Wouter Rutten van de Nederlandse entertainmentbranchevereniging NVPI relativeert de opvallende verkoopstijging van vinyl.
"Je praat wel over kleine aantallen. Er hoeft maar één artiest te zijn die een goedverkopend nieuw album uitbrengt, en dat ook op vinyl doet, en je ziet meteen een stijging in de totale verkoopcijfers van vinyl."

De cijfers van de NVPI ondersteunen dat. In 1998 en 1999 werden ongeveer 200.000 platen per jaar verkocht, maar in 2000 en 2001 was dat 100.000 platen per jaar. Maar in 2006 en 2007 waren de verkopen weer lager.
Daarbij moet gezegd dat de cijfers van de NVPI mogelijk niet het hele plaatje laten zien. De branchevereniging krijgt voornamelijk cijfers van de grotere verkoopkanalen. Die grote ketens verkopen doorgaans alleen cd's en nauwelijks of geen vinylplaten.
Die worden vooral verkocht in kleine, gespecialiseerde zaakjes die niet aangesloten zijn bij organisaties die verkoopcijfers verzamelen.
Wereldwijd geldt hetzelfde voor vinylplaten die tweedehands worden verkocht. Die markt is zo mogelijk nog groter dan die voor nieuwe platen, maar vallen buiten het zichtveld van de IFPI.


Regering houdt Stichting de Thuiskopie voortaan kort


Er komt een fors strikter beleid ten opzichte van auteursrechtenorganisaties zoals Stichting de Thuiskopie. Het veelvuldig bekritiseerde thuiskopiestelsel wordt kritisch onder de loep genomen. Dit hebben de ministeries van Justitie, Economische Zaken en Onderwijs gisteren aangekondigd in een brief aan de Tweede Kamer.

Tegenover deze toezegging staat een hardere aanpak van grote uploaders van illegale bestanden en materiaal. De regering belooft "in de eerste helft van 2008" maatregelen bekend te maken. Downloaders hebben weinig te vrezen: "Dat vergt aanzienlijke investering met beperkt resultaat", verklaren de ministeries. Bovendien kan de consument niet altijd bepalen of het materiaal uit legale of illegale bron afkomstig is.

Strenger toezicht
Het toezicht op auteursrechtenorganisaties, die de thuiskopieheffingen op blanco dragers innen en verdelen, wordt veel strenger. Deze instanties kunnen boetes en dwangsommen opgelegd krijgen en tariefstijgingen moeten worden goedgekeurd door een commissie. Ook moeten ze transparanter worden naar buiten toe. Er wordt gedacht aan een geschillenkamer voor conflicten tussen rechthebbenden en gebruikers.

De bestaande thuiskopieheffingen blijven tot 1 januari 2009 hetzelfde en nieuwe heffingen zijn niet toegestaan. Geïnde gelden moeten voortaan uiterlijk binnen drie jaar worden uitbetaald aan rechthebbenden, om in de toekomst te voorkomen dat tientallen miljoenen euro's onverdeeld blijven. Het thuiskopiestelsel wordt momenteel beoordeeld, "om een toekomstbestendige visie te ontwikkelen op de inning en verdeling van thuiskopiegelden".

Voeg toe aan favorieten